#conowego  
2017.12.21

Bezzałogowe ciężarówki stają się faktem

Rośnie zainteresowanie bezzałogowym transportem towarów. Tym sposobem zaopatrywania swoich sklepów zainteresował się również Lidl.

Już na początku 2015 roku europejscy producenci udowodnili, że autonomiczne ciężarówki poruszające się po drogach, nawet najbardziej ruchliwych autostradach, wcale nie są odległą przyszłością. Kilkanaście pojazdów Mercedesa, Scanii, Volvo, DAF-a, Mana i Ivec pokonało wtedy trasę prowadzącą przez pięć państw. Najwięcej, bo aż 2000 kilometrów przejechały jadące ze Szwecji do Rotterdamu ciężarówki Scanii. Mimo obaw i głosów sprzeciwu, projekt zakończył się sukcesem.

Producenci podkreślają benefity, takie jak zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na drogach – poprzez wyeliminowanie zmęczenia i błędów u kierowców, oraz obniżenie kosztów eksploatacji – pojazdy poruszają się płynnie, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa, a do nadzorowania funkcjonowania floty kilku ciężarówek wystarcza tylko jedna osoba.

W lipcu tego roku firma Einride przedstawiła prototyp elektrycznej ciężarówki bez kabiny kierowcy. Napędzany przez silnik elektryczny pojazd może przejechać aż do 200 kilometrów po jednym ładowaniu. Ma dopuszczalną masę całkowitą do 20 ton, a mimo zaledwie 7 metrów długości, mieści aż 15 europalet załadunku.

Szwedzki oddział sieci sklepów Lidl jako pierwszy będzie testował autonomiczną ciężarówkę Einride T-Pod. Już w trzecim kwartale 2018 roku pierwszy pojazd wyjedzie na drogi Halmstad. Jego zadaniem będzie transport towarów z centrum dystrybucyjnego do lokalnych sklepów. Uspokajamy. Nad całym procesem będzie czuwał z biura operator, który docelowo pod nadzorem będzie miał nawet kilka pojazdów.

Zapisz się do newslettera

Bądź z nami o krok przed innymi!
Wszystko o elektromobilności - zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco.