2018.07.23

Czy jesteśmi gotowi na samochody elektryczne? Raport EFL.

Zainteresowanie napędem elektrycznym wróciło po drugiej wojnie światowej i wynalezieniu tranzystora. Pod koniec lat 50-tych XX wieku producenci akumulatorów Exide zbudowali samochód Henry Kilowatt wykorzystujący tę technologię. Samochód mógł na jednym ładowaniu mógł przejechać ok 100 kilometrów i osiągał prędkość 96 km/h. Mimo nowoczesnych jak na tamte czasy rozwiązań technicznych, samochód był dużo droższy od jego spalinowych odpowiedników. W ciągu dwóch lat sprzedano 47 ze 100 wyprodukowanych sztuk i w 1961 r. zakończono jego produkcję. Większość nabywców stanowiły firmy energetyczne w USA.

Kolejne lata to różne mniej lub bardziej udane eksperymenty z napędem elektrycznym w samochodach, jednak żaden z nich nie wyszedł nigdy poza fazę prototypów. Tym samym na masowo produkowany samochód elektryczny trzeba było czekać aż do połowy lat 90-tych XX wieku.

W tym czasie Kalifornijska “agencja ds. czystego powietrza” (CARB) wprowadziła regulacje dotyczące pojazdów bezemisyjnych (ang. zero emission vehicle), które zaczęły obowiązywać siedmiu największych producentów aut w USA. Mieli oni produkować bardziej oszczędne i ekologiczne pojazdy. W efekcie powstał mi.n GM EV1 - pierwszy masowo produkowany samochód elektryczny. Pojazd dostępny był wyłącznie dla mieszkańców Kalifornii oraz Arizony i tylko w formie dzierżawy. Oficjalnie samochody były częścią programu badawczo-rozwojowego a zadaniem użytkowników było “doskonalenie przez użytkowanie”. Pojazdy spotkały się z pozytywnym odbiorem klientów, jednak mimo to GM uznał program za niszowy i nieopłacalny. Ostatecznie, mimo licznych protestów, producent odzyskał wszystkie samochody bez możliwości wykupu przez klientów. Wkrótce potem sojusz producentów zaskarżył regulacje wprowadzone przez CARB, przez co ustawa została złagodzona, dopuszczając produkcję pojazdów niskoemisyjnych na gaz i hybrydowych zamiast elektrycznych. Większość egzemplarzy EV-1 została zniszczona, a reszta, z wyłączonymi napędami przekazana została muzeom i ośrodkom naukowym. Przyczyny do dziś są niejasne, ale wiele wskazuje na to, że GM sabotowało własny program obawiając się strat spowodowanych rządowymi regulacjami.

Druga połowa lat 2000 to powrót do zainteresowania elektrycznością. W 2004 roku Tesla rozpoczyna prace nad modelem Roadster, który był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem elektrycznym o zasięgu przekraczającym 320 km na jednym ładowaniu. W 2009 roku zadebiutował Nissan Leaf, który obecnie jest najpopularniejszym samochodem elektrycznym na świecie. Od początku produkcji sprzedano ponad 300 000 sztuk tego modelu.

Od czasów pionierskich konstrukcji budowanych przez pasjonatów wiele się zmieniło. Dziś właściwie każdy liczący się producent ma w swojej ofercie model elektryczny, a technologia szybkiego ładowania oraz przechowywania energii rozwija się coraz szybciej.

Pobierz pełną wersję raportu EFL „Czy jesteśmy gotowi na auta elektryczne?”. Znajdziesz w nim krótką historię elektromobilności, przegląd najważniejszych światowych rynków, a także prezentację tego, co dzieje się w Polsce.

Zapisz się do newslettera

Bądź z nami o krok przed innymi!
Wszystko o elektromobilności - zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco.