#conowego  
2018.10.01

Elektryczne dostawczaki od Volkswagena

Dotychczas samochody użytkowe rzadko występowały z innymi silnikami niż diesle. Teraz Volkswagen pokazuje, że ropę może z powodzeniem zastąpić prąd.

Podczas tegorocznych targów IAA w Hanowerze Volkswagen zaprezentował całą gamę samochodów użytkowych wyposażonych w napęd elektryczny. Wśród nich są zarówno modele o ugruntowanej pozycji rynkowej, jak i futurystyczne koncepty. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co pokazał niemiecki producent.

ABT Volkswagen e-Caddy

ABT Volkswagen e-Caddy to samochód opracowany przez VW wspólnie z firmą ABT e-Line. Auto bazuje na znanym już, przedłużonym modelu Caddy Maxi i podczas targów zostało zaprezentowane w wersji Taxi w charakterystycznym, budyniowym kolorze. Samochód wyposażono w elektryczny silnik o mocy 82 kW (około 112 KM) oraz litowo-jonowy akumulator o pojemności 37,3 kWh, który przekłada się na około 220 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Prędkość maksymalna wyniesie 120 km/h. Nabywcy elektrycznego Volkswagena z pewnością docenią dużą przestrzeń ładunkową o pojemności 4,2 m3, która pomieści nawet 635 kg bagażu. E-Caddy pojawi się w sprzedaży w połowie 2019 roku.

ABT Volkswagen e-Transporter

Kolejny elektryczny dostawczak od Volkswagena również powstał przy współpracy z ABT e-Line. ABT Volkswagen e-Transporter to nic innego jak elektryczna odmiana najbardziej chyba znanego dostawczaka niemieckiej marki. Pod maską będzie pracował taki sam silnik jak w e-Caddy, identyczna będzie również prędkość maksymalna - 120 km/h. Samochód będzie dostępny za to w dwóch wariantach “akumulatorowych”. Podstawowa wersja będzie wyposażona w taką samą baterię jak mniejszy e-Caddy. Litowo-jonowe ogniwo o pojemności 37,3 kWh zapewni 208 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Dla planujących dłuższe podróże dostępna będzie wersja z dwoma akumulatorami o łącznej pojemności 74,6 kWh, dzięki którym na jednym ładowaniu przejedziemy aż 400 kilometrów. E-Transporter będzie dysponował przestrzenią ładunkową o pojemności aż 6,7 m3. Ładowność pojazdu będzie zależała od wybranego akumulatora - do wersji z pojedynczą baterią załadujemy 1050 kg a do wariantu z podwójnym ogniwem 750 kg. Samochód będzie dostępny również w osobowej wersji Caravelle. Data premiery na razie nie została ogłoszona.

Volkswagen Crafter HyMotion

Największy z dostawczaków Volkswagena również doczekał się swojej “zielonej” odmiany, chociaż na razie jest to prototyp. Crafter HyMotion wyposażony jest w ogniwo wodorowe o mocy 30 kW oraz silnik elektryczny o mocy 100 kW pochodzący z modelu e-Crafter, który pojawi się na rynku jeszcze w tym roku. Wodorowa odmiana na jednym tankowaniu ma pokonać ponad 600 kilometrów, co jest bardzo dobrym wynikiem biorąc pod uwagę znaczną masę auta - 4250 kg. Crafter HyMotion zużyje w tym czasie 7.5 kg wodoru. Ponowne napełnienie zbiorników potrwa jedynie 4 minuty. Problemem niestety wciąż jest niedostateczna infrastruktura dla tego typu pojazdów. W tej chwili w Niemczech działa około 50 stacji wodorowych, do 2023 roku ta liczba ma wynieść 400. Wtedy też Volkswagen prawdopodobnie rozpocznie sprzedaż samochodów użytkowych napędzanych tym paliwem. W Polsce jak dotąd nie powstała żadna stacja umożliwiająca tankowanie wodoru.

Volkswagen Cargo e-Bike

Jazda dostawczakiem, nawet elektrycznym, po ciasnych ulicach np. włoskich czy holenderskich miast może być uciążliwa. Dlatego Volkswagen zaprezentował elektryczny rower towarowy Cargo e-Bike. Pojazd ma trzy koła - jedno z tyłu i dwa z przodu. Pomiędzy nimi umieszczono dużą, płaską przestrzeń ładunkową, która udźwignie nawet 210 kg. Producent zapewnia, że dzięki nowoczesnej konstrukcji przedniej osi przewożone towary pozostaną stabilne i nie będą się przemieszczać na zakrętach. Rower, oprócz ludzkich mięśni, napędza silnik elektryczny o mocy 250 W współpracujący z akumulatorem o pojemności 500 Wh. Taki zestaw zapewnia około 100 km zasięgu i pozwala rozpędzić się do 25 km/h. Elektryczne rowery od Volkswagena mają trafić do sprzedaży w przyszłym roku.

Zapisz się do newslettera

Bądź z nami o krok przed innymi!
Wszystko o elektromobilności - zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco.