#conowego  
2018.07.30

Jaguar stawia na elektryczność

Brytyjska marka w ciągu najbliższych 3 lat planuje przeznaczyć 18 miliardów dolarów na badania i rozwój , w tym elektryfikację gamy modelowej.

Pogarszające się wyniki sprzedaży oraz coraz to nowe obostrzenia dotyczące pojazdów z silnikami spalinowymi, skłoniły zarząd koncernu Land Rover Jaguar do podjęcia zdecydowanych kroków - firma zapowiedziała przeznaczenie imponującej sumy 18 miliardów (6 miliardów rocznie) dolarów na badania i rozwój nowych produktów. Gama modelowa Jaguara ma się poszerzyć o 4 nowe auta, a jednym z nich jest wchodzący właśnie na rynek całkowicie elektryczny model i-Pace. Samochód spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem, a entuzjastyczne recenzje płyną z każdej strony.

Producent zdawał sobie chyba sprawę, że ten model może być dla niego przełomowym, i dołożył wszelkich starań, żeby auto robiło odpowiednie wrażenie. Tym, co od razu rzuca się w oczy, jest opływowa sylwetka przywodząca na myśl auta studyjne, za którą odpowiada Wayne Burgess. Nadwozie kryje wiele sprytnych rozwiązań z zakresu aerodynamiki, które pozytywnie wpływają na właściwości jezdne modelu i-Pace oraz na jego zasięg. Jaguar deklaruje, że na jednym ładowaniu auto przejedzie 480 km, czyli mniej więcej tyle, co Tesla, będąca bezpośrednim konkurentem tego modelu. Naładowanie akumulatorów do 80% prądem z domowego gniazdka zajmie około 10 godzin, a gdy skorzystamy z szybkiej ładowarki, ten czas spadnie do niecałej godziny.

Auto wyposażone jest w dwa silniki elektryczne generujące około 400 KM i 700 Nm oraz napęd 4x4, dzięki czemu sprint do “setki” zajmuje mu jedynie 4.8 sekundy. Nieźle jak na ponad 2 tonowego SUVa. Jaguar i-Pace wykorzystuje, znany m.in. z Nissana Leaf, system hamowania regeneracyjnego - po zdjęciu nogi z gazu auto zaczyna hamować zamieniając energię kinetyczną w prąd. Dzięki temu podczas jazdy praktycznie nie trzeba korzystać z pedału hamulca, chociaż taki styl jazdy wymaga pewnej wprawy.  W środku, jak na tę klasę pojazdu przystało, znajdziemy najwyższej jakości materiały wykończeniowe oraz nowoczesny system infotainment wspierający Wi-Fi 4G oraz systemy Android Auto i Apple CarPlay. Ceny Jaguara i-Pace w Polsce zaczynają się od 355 000 zł.

W związku z premierą elektrycznego SUVa producent zapowiedział również start własnej serii wyścigowej Jaguar i-Pace eTrophy. Na razie wiemy, że pojedynczy wyścig ma trwać 30 minut a w każdym z nich pojedzie 20 kierowców w tym jeden VIP. Zawodnicy będą ścigać się samochodami opracowanymi na podstawie drogowej wersji modelu i-Pace. Szczegóły techniczne wyścigowych wersji nie są jeszcze znane.

Brytyjski producent zaangażowany jest również w serię wyścigową Formula E, w której startuje bolidem I-Type sygnowanym logiem Jaguar Panasonic Racing. Tutaj jednak Jaguar ma jeszcze sporo do nadrobienia, poprzedni sezon zakończył na ostatnim miejscu. W tym sezonie team Jaguar Panasonic radzi sobie lepiej i zajmuje 5 miejsce w klasyfikacji generalnej. Czy do końca sezonu zespół utrzyma tę pozycję?

Zapisz się do newslettera

Bądź z nami o krok przed innymi!
Wszystko o elektromobilności - zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco.