#conowego  
2018.10.23

Volvo rusza z elektryczną rewolucją

Szwedzki producent zapowiada, że już niedługo każdy model w jego ofercie będzie dostępny w “zielonym” wariancie.

Pierwszym całkowicie elektrycznym pojazdem w gamie Volvo będzie model XC40. Kompaktowy SUV ma przede wszystkim trafić do młodszych odbiorców, bardziej otwartych na nowinki technologiczne. Jego parametry techniczne nie są jeszcze znane, ale mówi się, że auto ma być wyposażone w litowo-jonowe akumulatory znane z modeli hybrydowych. Zasięg auta na jednym ładowaniu ma wynosić 499 kilometrów.

Thomas Ingenlath, szef działu designu Volvo, powiedział, że nowy model to dopiero pierwszy krok w kierunku wyposażenia wszystkich modeli Volvo w napęd elektryczny. Według jego zapowiedzi kolejnym autem na prąd będzie Volvo XC90. "Tak będzie wyglądała elektryfikacja naszej gamy produktowej. Nie będziemy tworzyć specjalnych modeli, po prostu wprowadzimy elektryczność jako jeden z wariantów napędu dostępnych w ramach obecnego portfolio” - mówi Thomas Ingenlath.

Volvo rozwija też swoją submarkę Polestar. Dotychczas tym znakiem sygnowane były najmocniejsze odmiany spalinowe w gamie szwedzkiego producenta. Obecnie Polestar to osobna marka, która ma skupiać się wyłącznie na samochodach elektrycznych z najwyższej półki. Zaprezentowany w zeszłym roku model Polestar 1 imponuje zarówno wyglądem, jak i rozwiązaniami technicznymi. Muskularne coupe wyposażono w napęd hybrydowy o łącznej mocy 600 KM i 1000 Nm, a na samym prądzie przejedziemy aż 150 km. Auto wyceniono na 155 000 euro czyli ok. 650 000 zł.

Następne modele ze stajni Polestar mają być całkowicie elektryczne. Jako pierwszy zadebiutuje Polestar 2, którego premiera przewidziana jest na przyszły rok. Czterodrzwiowy crossover zapowiadany jest jako pogromca Tesli 3 i ma kosztować ok. 49 000$. W okolicach 2022 roku na rynek ma wejść SUV Polestar 3. Samochód ma być niski i aerodynamiczny, co jest cechą raczej niespotykaną w tym segmencie. Jego konkurentem ma być Tesla Y. Wszystkie pojazdy Polestar, począwszy od Polestar 1 mają być dostępne w formie abonamentu, który będzie obejmował samochód, koszty serwisowania oraz ubezpieczenie.

O tym jak poważnie Volvo traktuje elektryfikację swoich modeli świadczy fakt, że jednym z celów firmy na najbliższe lata jest aż 50% udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży marki do 2025 roku. Co ciekawe, Volvo zakłada, że ponad 30% sprzedaży będą stanowiły samochody autonomiczne. Trzeba przyznać, że to naprawdę ambitne plany, jednak nie niemożliwe do zrealizowania. Strategia polegająca na elektryfikacji istniejących modeli zamiast opracowywania całkowicie nowych może być strzałem w dziesiątkę. Nie tylko znacznie przyspiesza poszerzanie oferty o kolejne pojazdy elektryczne, ale pozwala firmie zarabiać na każdej sprzedanej sztuce, co wcale nie jest takie oczywiste jeśli chodzi o samochody elektryczne. Nie można też pomijać czynnika psychologicznego, wielu klientów łatwiej będzie przekonać do zakupu samochodów, które już znają niż do futurystycznych nowinek. Gdy dodamy do tego bogaty wybór modeli, wkrótce może okazać się, że Volvo oferuje elektryczny samochód w każdym segmencie i jest czarnym koniem rynku samochodów elektrycznych. Trzymamy kciuki żeby ten plan się powiódł i czekamy na kolejne elektryczne premiery ze stajni Volvo.

Zapisz się do newslettera

Bądź z nami o krok przed innymi!
Wszystko o elektromobilności - zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco.