2017.10.01

Dla firm samochód elektryczny to na razie drogi gadżet, ale już niedługo…

O ile samochody z napędami hybrydowymi coraz częściej nabywane są przez klientów instytucjonalnych, o tyle pojazdy EV w rodzimym biznesie to wciąż jeszcze rzadkość. Wszystko wskazuje jednak na to, że elektryczna rewolucja w firmowych flotach właśnie się rozpoczyna, a dużą rolę w jej przeprowadzeniu odegrają firmy Car Fleet Management.

W 2016 roku Polacy zarejestrowali ponad 10 000 samochodów z silnikami na paliwa alternatywne. Wśród nich znalazło się zaledwie kilkaset aut elektrycznych, które – co jednak warto zauważyć - zanotowały 80-proc. wzrost sprzedaży w relacji rok do roku. Jedynie część z nich trafiła do firmowych flot. Choć specjaliści prognozują, że prawdziwy boom na samochody EV w biznesie rozpocznie się dopiero za kilka lat, już dziś firmy Car Fleet Management przygotowują grunt pod zakrojone na szeroką skalę działania związane z wynajmem długoterminowym aut elektrycznych.


Samochody elektryczne na razie za drogie dla Polaków

Jak wynika z badania Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych, zdecydowana większość polskich kierowców interesuje się samochodami elektrycznymi, a 70 proc. uważa je za przyszłość motoryzacji. Zakup auta na prąd rozważa jednak w najbliższym czasie tylko 12,4 proc. z nich. Główną barierą są wysokie koszty zakupu, na które wskazało 57,3 proc. badanych oraz brak rozbudowanej infrastruktury ładującej (47,4 proc. wskazań). Tyle w temacie klientów indywidualnych! A co z firmami? Poszukując rzetelnych raportów na temat zainteresowania polskich przedsiębiorców włączeniem do floty samochodów z napędem elektrycznym, natrafiamy na pustkę. Już sam brak wiarygodnych danych na ten temat jest jasnym sygnałem, że wizja w pełni zelektryfikowanych flot w świadomości przedstawicieli rodzimego biznesu dopiero się kształtuje. Z dużym prawdopodobieństwem można jednak założyć, że postawami przedsiębiorców kierują te samy motywy co statystycznego Kowalskiego… choć może w nieco innej kolejności.


Potrzebny jest dynamiczny rozwój infrastruktury ładującej!

Zacznijmy od kwestii dostępności i jakości infrastruktury ładującej, która z punktu widzenia prowadzenia biznesu, wydaje się być kluczowa. Rzeczywiście, na razie w Polsce pojazdom na prąd trudno będzie zastąpić te o konwencjonalnym napędzie. Samochodem elektrycznym nie przejedziemy z Warszawy nad morze czy w góry, chyba że rozłożymy podróż na dwa lub trzy dni. Dla firm, które w specyfikę swojej działalności mają wpisane pokonywanie długich tras, taka opcja jest raczej mało interesująca. W Europie funkcjonuje ponad 100 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych, tymczasem w Polsce, jak wynika z danych Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych, jedynie 150 ma odpowiedni standard. W chwili obecnej na dłuższe podróże pozwalałaby jedynie Tesla, o ile w naszym kraju dostępne byłyby stacje błyskawicznego ładowania Supercharger. To jednak raczej szybko nie nastąpi. W planach jest za to stworzenie do 2020 roku niemal 7 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, w tym około 1300 w samej Warszawie. W opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wątpliwe jest, aby tak ambitne cele Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, udało się zrealizować w zakładanym terminie, zwłaszcza że rynek ten kształtuje się praktycznie od zera. Dlatego kluczowa dla rozwoju rynku elektromobilności w Polsce może być dyrektywa budynkowa forsowana przez Komisję Europejską, która zakłada możliwość ładowania pojazdów elektrycznych w budynkach wielorodzinnych.


Ceny będą spadać…

Kolejną kwestią istotną z punktu widzenia biznesu jest wysoka cena zakupu samochodów elektrycznych, choć akurat przedsiębiorcy coraz częściej zwracają uwagę na sumaryczne koszty użytkowania pojazdów. A te, ze względu na relatywnie niskie ceny energii elektrycznej, są o wiele niższe niż samochodów z silnikami spalinowymi. Ponadto bardzo prosta budowa silnika elektrycznego, oprócz małych wymiarów, niskiej masy i wysokiej niezawodności, oznacza brak kosztów przeglądów eksploatacyjnych i napraw. W analizie wydatków można też pominąć takie pozycje jak filtry, oleje, płyny, świece, rozrządy, regulacje, usuwanie wycieków i naprawy silników, osprzętu, wymiany układów wydechowych itd. Poza tym żywotność silników elektrycznych szacowana jest na 1,5 mln km. Wracając jednak do ceny zakupu samochodu elektrycznego, warto zauważyć, że tak naprawdę jesteśmy dopiero na progu rozpoczęcia masowej produkcji wydajnych akumulatorów. Ich koszty z każdym rokiem będą więc maleć, bo sprzedaż aut elektrycznych rośnie, co siłą rzeczy zwiększa liczbę wytworzonych baterii. Specjaliści przewidują, że w latach 2020–2025 cena zakupu auta elektrycznego zrówna się z kosztami odpowiadających wersji z silnikami spalinowymi.


Wynajem przyspieszy!

Dynamiczny rozwój rynku wynajmu długoterminowego w Polsce pozwala przypuszczać, że duża część transakcji nabywania samochodów do firm będzie realizowana za pośrednictwem firm Car Fleet Management. Obecnie uboga sieć infrastruktury ładującej oraz wysoki koszt zakupu pojazdu, który w istotny sposób przekłada się na miesięczny czynsz za użytkowanie auta, sprawiają, że finansowaniem samochodów elektrycznych w formie wynajmu interesują się przede wszystkim firmy, które chcą się pozycjonować jako ekologiczne. Dla branży Car Fleet Management jest to doskonały czas na przygotowanie gruntu pod wynajem pojazdów EV na szeroką skalę, głownie w kontekście ich obsługi technicznej, ale również np. gromadzenia know-how na temat efektywnego szacowania wartości rezydualnej.

Klaudia Rodak Marketing Manager w Carefleet S.A.

Karierę w branży motoryzacyjnej rozpoczęła w 2006 roku od pracy w salonie Forda, gdzie z powodzeniem wdrażała nowy produkt BSC - Business Service Club, dedykowany klientom flotowym. Jej kolejnym doświadczeniem zawodowym w tym obszarze jest praca w firmie Carefleet S.A., z którą związana jest od ponad 10 lat. Początkowo odpowiadała za rozwój sieci warsztatów i serwisów partnerskich. Obecnie jako marketing manager, jest odpowiedzialna za marketing wewnętrzny i zewnętrzy oraz PR.

Zapisz się do newslettera

Bądź z nami o krok przed innymi!
Wszystko o elektromobilności - zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco.