2019.06.24

Ile zyskam kupując auto elektryczne?

Zakup samochodu elektrycznego nieustannie wiąże się z większym wydatkiem, jednak niskie koszty eksploatacji i możliwość uzyskania dofinansowań do zakupu sprawiają, że inwestycja staje się coraz bardziej opłacalna.

Koszt przejazdu 100 kilometrów samochodem elektrycznym waha się od zera do nawet 70 złotych. Skąd wynika taka różnica? Za infrastrukturę służącą do ładowania odpowiadają różne jednostki i dostawcy energii, a każdy z nich sprzedaje prąd po innej stawce. Na popularności zyskują też stacje przy urzędach i marketach, które umożliwiają darmowe ładowanie. Jeśli auto ładowane jest przy domu lub firmie, koszt uzupełnienia baterii do takiej mocy, która pozwoli na przejechanie 100 kilometrów, plasuje się w przedziale od 3 do 20 złotych. Właściciele przydomowych ładowarek coraz częściej wyposażają je w baterie słoneczne, co dodatkowo pozwala zmniejszyć wydatki.

Kierowcy elektryków mogą również zaoszczędzić na parkowaniu. Niektóre miasta wprowadziły już darmowe parkowanie w strefie lub też wyznaczyły dedykowane miejsca postojowe dla pojazdów elektrycznych.

Na popularności zyskują również używane samochody elektryczne. Można je nabyć nawet za 30-50 tysięcy, jednak Polacy najchętniej decydują się na leasing. Właścicielami ponad 60 procent zarejestrowanych aut w 2018 roku były firmy, a aż 70 procent z nich to leasingodawcy i podmioty zajmujące się kompleksowo zarządzaniem flotami.

Również silniki elektryczne i nowoczesne podzespoły, w które wyposażone są pojazdy, przekładają się na oszczędności. Śmiało można stwierdzić, że są bardziej niezawodne, przez co nie wymagają częstego serwisowania.

W tym miejscu warto również wspomnieć, że EPA, czyli amerykańska Agencja Ochrony Środowiska, przygotowała ranking najbardziej ekonomicznych samochodów elektrycznych na rynku.

Najlepiej zostały ocenione takie modele, jak:
- Hyundai Ioniq Electric (2018) – zużycie energii 15,5 kWh / 100 km,
- Tesla Model 3 (2018) Long Range RWD – 16,2 kWh / 100 km,
- Chevrolet Bolt (2018) – 17,4 kWh / 100 km,
- Volkswagen e-Golf (2018) – 17,4 kWh / 100 km,
- BMW i3 (2018) 94 Ah – 18 kWh / 100 km.

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, po ilu latach zwróci się koszt zakupu auta elektrycznego lub ile zyskamy na jego zakupie. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez ekspertów ds. danych samochodowych Cap HPI, już po 3 latach lub 100 000 przejechanych kilometrach możemy mówić o wydatkach mniejszych o 23% w stosunku do kosztów utrzymania samochodu napędzanego benzyną. 

Zapisz się do newslettera

Bądź z nami o krok przed innymi!
Wszystko o elektromobilności - zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco.