2020.06.08

Samochody elektryczne – kompendium wiedzy. Część V

Kontynuujemy cykl, w którym omawiamy najważniejsze zagadnienia związane z samochodami elektrycznymi. Tym razem przedstawiamy najpopularniejsze technologie ładowania.

IEC 62196-2 ty­pu 2

Ze względu na powszechną obecność instalacji trójfazowych w Unii Europejskiej, standard ten jest popularny w naszym regionie. Zgodnie z tą normą znamionowe napięcie robocze nie może przekraczać 480 V AC o częstotliwości od 50 do 60 Hz.

SAE J1772

Najpopularniejszy standard w Ameryce Północnej, który określa aż sześć poziomów ładowania, w tym szybkie ładowanie. Moc wyjściowa waha się od 1,92 kW do nawet 240 KW. Czas wymagany do pełnego naładowania pojazdu zależy od zastosowanej normy ładowania.

GB/T

To z kolei chińskie normy krajowe wydane przez Administrację Normalizacyjną Chin. Obecnie trwają tam prace badawcze nad ulepszonym typem złącza, które będzie pozwalało na moc ładowania baterii do około 1 MW.

Punkty wolnego ładowania

Ich moc nie przekracza zazwyczaj 3,68 kW, a czas potrzebny na naładowanie baterii do pełna to przynajmniej 6 godzin. Istnieją również punkty przyspieszonego ładowania prądem zmiennym o mocy od 7 do 22 kW, dzięki którym naładujesz baterię do pełna w 3-4 godziny. Za punkt wolnego ładowania może uchodzić również zwykłe gniazdko elektryczne w domu lub w miejscu pracy.

Punkty szybkiego ładowania

Dzięki punktom ładowania błyskawicznego (AC), które dostarczają trójfazowo prąd zmienny o mocy nawet 43 kW i natężeniu 63A, niektóre samochody, w zależności od pojemności baterii, mogą zostać naładowane w 80 procentach nawet w ciągu pół godziny. Z kolei punkty ładowania błyskawicznego typu DC dostarczają prąd stały o mocy 50kW i natężeniu 125A.

Zapoznaj się z poprzednią częścią kompendium wiedzy! 

Zapisz się do newslettera

Bądź z nami o krok przed innymi!
Wszystko o elektromobilności - zapisz się do naszego newslettera, aby być zawsze na bieżąco.